samsung telefon fiyatları ve ortadogu tarihi bilgisi
en güzel yazıları yazan samsung telefon fiyatları diyorki apılan yanlıkların kabul edilmesinin vanı sıra bunl^p surecinde nesnel hır değerlendirmeye tabı tutuldu. Mültecilerin bir ^ ten gonullu olarak ekonomik nedenlerden dolayı g(>v ermı>rı. Uı^erltr asken nedenlerle bo>*ılrmak amacıyla Siyonist milisler taralından s> tarat da zulmetmiktı. Ikgalcı Arap ordularının kapasitesi Sıvonıstlerır mava ı^aliktığından <^ok daha duruktu. Abdullah Sı onıst liderlerle anla>mikn. Sıvonıst anlatım ulus kurma maksatlarıyla cilalanmış ve getırılmı>tı.Sonunda hangi tarih anlatımı baskın gelirse gelsin, Filistin tarıb»nînT_^^ kntık döneminin nihai urunu hakkında hiçbir tartışmaya yer yoktur kındaavnlacaklannı ilan eder etmez iki toplum arasında savaş patlak ^ sonucunda vcrlı Filistin halkının buyuk bir kısmı toplu olarak yurdundan^;^ xVfayıs J‘^48'de, Britanya Filistin'den nihai olarak ayrılmadan yaklaş ^ önce İsrail Deyietı'nın kurulduğu ilan edildi. Mısır, Suriye, Lübnan. M?, dun ve İrak'a ait .Arap orduları bölgeye girdi. Ikı ulusal toplumun saldın^-İngiliz kuv-ıerlennın zar zor bastırabıldığı toplumlar arası mucadde söylerler arası bir savaşa dönüştü. İsrail orduları yaklaşık bir yıl sonra Arap-. ruîi püskürtmeyi başarmış ve Filistin'deki manda yönetiminin sımrlarınm yüzde 'sini ele geçirmişti. Gen kalan kısım Mısır (Gazze Şendiı vevaVii. Urdun i Doğu Kudüs ve Batı Şerıaı yönetimine geçmişti. Yeni İsrail Doİr;^ nırları içinde kalan Filistinlilere ait 360 kadar koy ve 14 kasaba yıLifij: bölgelerde yaşayan Filistinlilerin yüzde 85'ı sürüldü veya kaçtı. .Amkko^. drvletlennde veya hâlâ Arap kontrolü altındaki Filistin topraklarında bin Fiiıstınb mülteci vardı. Yahudi devleti artık inkâr edilemez bırgcn;tıı gelirken Siyonist hareketin ilk buyuk emeli gerçekleşmişti.
Özgürlük İdeolojisi mi Ybksa Sömürgecilik mi?
ItnuUıler bağunsızlığj kutlarken Filistinliler nakba yanı felaketin vasmı ar dn. Bunun ardından ıkı taralın vc dışarıdaki sempatizanlarının olanlann kavrama çabası çok farklı ıkı bakış açısına yol açtı.
Siyoflicrier için devlet kurmayı ve Yahudi hukıımranlığını sağlamayı dmirittk ısöcâdeiesının bir sonucuydu. Bu mücadelenin köklen (bclhbırv< gbrt) Roma dönemindeki zorunlu sürgünde, orta veya Aydınlanma Dönemi sonrası Avrupa roplumuna aşınır veırneeıesBide yatıyordu. Britanya Siyonist davasum^ zalime dönüşmüştü. Yahudıler Yıshm
SlYC^ISftZM VF FfL/STİN SORUNU
manevi ozRurluRc uiaşnklan gibi şimdi siyası olarak
fJıkhn vjba/ar sonucu
fdayarı/an egemenliğin boyunduruğundan kurtulmuştu. Özgürlüğün
^ykHisı haline f^elen Siyonizm, Ytsht4v'\x bağımsızlık savaşı sonucu hükümran bir jonuşnırme mücadelesinin aracı olmuştu. Bu hükümran devletin kimliği f5jvonız/n tarafından ve onun içinde belirlenmişti.
/ ‘^ısnnlıler, bütün Arap dünyası ve sömürgecilik sonrası donemin ulusal kur-^ mücadelelerine destek veren solculara göreyse İsrail'in kurulması, yukarıda a ,^ğftJenlcrın tam tersinin ilanıydı: başkalarının yaşadığı toprakları Avrupalıla-I 0,ooceeskı emperyalistlerin (Britanya ve Fransa) ardından yeni dünya gücünün f jjiP desteği ve himayesiyle başarılı bir şekilde sömürgeleştirmesi. Sömürgeci soy-^ i0 Israıllılenn, diğer Avrupalı sömürgecilerden farklı olmadığını savunuyordu. ■ yj^aJıirr başlangıçtaki yerleşimleri için (İngiliz) askeri işgal gücünden destek al-f !0ş bu yerleşimi dinı-sıvil temellerle gerekçelendırmış^ yerli halklar üzerinde ırksal tguahık iddiasında bulunmuş ve farklılaştırılmış siyasi haklara vurgu yapan ortak ^ %'iomuıgecı zihniyeti sergilemişti. Egemenlik sının ve toprakla bağlantılar hayati wemtaşıvordu, toprak yeterince işlenemiyordu; ama daha ziyade bununla ve diğer kavnakJarla ilgili münhasır hakların peşindeydiler. Geldikleri ülkeyle bağları ğs^uma arzusu ve yerli halkı kullanmaktan çok uzaklaştırma çabası hep belli bir mtşuao modelinin göstergesi olup Güney Afrika, Avustralya, ABD ve Cezayir’de jjduufi örneklere benziyordu. Yerleşimciler başlangıçta toprak sahibi olmak için maodüyoc, hana rayiç değerin üstünde ödeme yapıyordu. Ancak sonunda zorla mltrnrmara ve kalan yerli halkı topyekun siyası boyunduruk altına alma yo-Bu açıdan bakıldığında Siyonızmı temelde ırkçı bir ıdeolop olarak fimak gerekir Bu ideoloji bir ulusun yurtsuzlaştınlmasını, hır diğerinin manevi, ■•«/ivsıvası açıdan üstün olduğu gerekçesiyle meşru göstermektedir. krernsdenn karşı savları farklı birtakım kesimlerden geldi: Bir düşünce eko-y^r doaemjnc iktisadı, siyası ve sosyal alanlarda ıkılıgm damga vurduğunu •»A, Ikı ulusal grubun ayrılığı sadece mekansal değil aynı zamanda top-rMm birbirini kullanma yerine kendi kurtuluşunu arayan Sıyonızmın ilerici yönlerinin bir sonucuydu. İdeoloji ve liderlik, rtıplumlar arası ılışkıvı pot önemli faktördü. Bu düşünceye göre, toplumlar arasındaki gerginlik k ıçw verilen mücadeleden ziyade Yahudi roplumunun ideallerine karşı kSuIunanlann kültürel açıdan direnmesinin sonucuydu. Oysa bu sav son bırtikım araştırmaUr sonucu vururuidu. Toplumlar arasındaki nıteliftını ve alanını aydınlatan bu arayrırmalar. ekonomik a«,ıdan bağımlılık düzeyi ve hugune kadar ^oz ardı edilen hır sıvası an oraya (,ıkardı. '*
fhraıii afgııoi kjrrjını YahudıJcnıı yar^n K^ın \'ahudı olmayanların |((^ı hdbaa* hor foruyordu. Topraklar FılısrmJı toprak ağalarından ötreot ruksek hyatiaria tamı alınmıştı, kendileri acımasız olan bu kalurtım artma vrra vmmiilığı artırmak amacıvla teknolofi geliştim^ da hiÇİNT yer yapmam^. Oysa Styonıst yerleşimciler ekilmemiş topraj(j/% kuManmara haşlanıtf. bereketsiz olanı bereketli hale getirmiş ve dolartsı^^ bir aramap sağlaıııifn. Sol kanattaki sömürgeci söylem sas'unucuian Sıy^^^ fifiıiB aslında pre-kapırakst btr üretim biçimine karşı kapitalist bir saldın^^ ire doiayMiyia Sıyonıznun, çevTemn metropol tarafından somuruln^ı^^ |ik oıryaptsı oideğunu» savunuyordu. Nitekim bu ekol, Sıyonıznıın koiej^^ •deolop oldı^ğoBtt, ozd sermayeyi kamu yaran amaayla kullanmayı * re Fâmm'de metüen kazancı vurtdışma taşımak yerine dıasporadakj iq^ buraya ybelmdedığmı de kabul ediyordu.
Somfgrcıhk ıddıasiiıdakı ekohm belki en tartışmalı iddiası, Siyomzaıa €İnık pomesırdk Bu sav. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu nun 10 ^
taniih 33"^ sanlı karanyla uluslararası vankı buldu. Bu kararda çaİ^ğMi mr ırk aymunın bv çeşidi olduğu açıklannuşn. İsrail ve onu BM kanrmı Arap drrkdermın röalendırdtğı siyası amaçlı ve özünde hv hamle olarak gordu. Karan desrekieiTnlerse, İsrail Dcvletı'mn ^ıhndilrTe ve Yahudi olmayanlara eşit olmavan yaklaşımını omek gooeıil^ hafinHf 9den Gen Donuş Kanunu, dünyadaki her '^ahudıye IsraıTni^ hakkı tamrkeıı, 1^8'de ayrılan Fiimınii mülteciler ve onlann soyuDdnpn kaha olarak pm dontış kapsamı dtştnda btrakıimışn. Güney Afrika'daki ncşmuvic kıyırfınlır zaarn yapdırordu. Amerikalı yandaşlan urafındısna Arap rp—lrnnm ortasındaki demokrasi kalesi olarak göklere çıkanbo lat WKkTMm» bât^ br etnik grup için çahşıp oburunu inkâr eden etnik bvknn <darak ponıİnvonhı. ** Arfcasmda yatan sıyası açıdan oportünist dınamikkfiap: e, İM Genel Kurulu bu karan, Israd ve Arap dünyası ırıabt ulttsiararası bir katkı sağlama
devletin giH,'mcn yerleşimciler tarahndan kurulduğunu kabul etmekle ^onlınn sabalarım gavnmeşru göstermiyor veya yerli halklara sadece kok-ve devletin belirleyici niteliği olarak, geçmişi kapsayacak şekilde iJttiiiptmak gerektiğini ima etmiyordu.
^ıkindâ aktarılan Yıshtu' ve manda yönetimi dönemleriyle ilgili butun anla-^ ne analıder, Filistin tarihim Siyonist yerleşim hareketine uygun bir zemin ^ «dırgedığı için eleştirilebilir. Butun bu yorumlarda Filistinliler kendi tanh-.j^îiğUmındakı bağımsız sosyal, iktisadı ve siyasi gelişmeler yerine bu harekete . rftdıklcn tepkilere göre yer almıştır. Daha sağlıklı bir tarih yazımı Filistin ^mn gelişimi vt toplumsal evrimini, daha buyuk çaplı yerleşimci tecrübesinin ' oUrak inceleyebilir. F-lızla dönüşüme uğrayan Arap bölgesinin bir köşesi,
^ pıt-kapıtalıst bir çevre içindeki kapitalist üretim biçiminin ortaya konması-sonucu olarak bu süreç araştırılabilir. Bu yaklaşımlar Siyonizmin eşsizliğini için onu savunanlar tarafından kabul edilebilir değildir, ancak hikâyenin *jQBU bakımından Filistinlilere karşı daha adıl bir davranış sunmaktadırlar.
şekilde, Yıshuv'un topluluktan devlete dönüşmesinde uluslararası des-^ sağlanması bakımından Fiolokost'un katalizör vazifesi görmesi, Avrupa'da nticnn katledilmesini doğrudan veya dolaylı olarak İsrail Dcvletı’nın meşruı-«K bağladığı ilen sürülebilir. Mıchael Prıor’un belirttiği gibi: *^ShoahAn kendini MV gösterme şeklinin özelliklerinden bin, Filistinlilerin ödediği bedelin üzerinde a^naasıdiL'' Siyonist hareket Shoah\3in yaklaşık elli yıl önce kurulduğun-•.■eşreiYennı buna dayanarak iddia edemez. Üstelik “Holokost Teolopsı” adı cKB gonış, Yahudılerın var olduğu düşünülen ihtiyaçlarının, çektikleri eziyetin nedeniyle manevi zorunluluk olarak görülmesini talep etmektedir. Bu kendilerinin ihtiyaçlarına karşı bir tehdit veya ayak bağı olduğu
hakktn sr*\M'%M vr uJusaJ haklancu nasıl reckIcder vc bun-. ^„jnirie «la^aii srrarrfdcr |crfı^nnrdı?
%'r>iT'alanfMİa' ftorr^ rapan Haham Avraham MtUiT^rtçılak şeklındr vcnidı. ^'ınc dr toprak-Bcumı kı'ifoma fnht Israilli millivrrvılcnn Laik arzularıvla , A- «ev lar Jcrc >ımı buna ekimmiş, '^'cnt cic ftcvmlcn toprakların 1 iTr TifV asal «Ahki sayası pam olan Maldal radikal bir konuma ^ lafv^tİar >adJm saruean ş-rrlcşâm yanlısı vmı dini hareket Ctush caratımian paelaşıldı. Hareketin kurucuları ara* ^ a^Ha Hmhjum X^n '^eluıda Kook da eardı. Bunun üzenne Matdal, vapc^ib kcıaltsvcMMİan s«^üerek sa^cı Lıkud blo^ndakı partıle-Besna'm 19 ~dekı srvtm •depremi*yle iktidara
' MJtâmnu önceden muıJelctımış bir olayın kahramanca ırufilaftı Ban^ amacırla topraklan deîbştokuş ederek merjp alcsMie kıde rrrieşımimele, Filistinlileri sürerek ve Sıvo-i'mm eskaiolofik rmsvon btldınsı şeklinde venıden şekillendiren : pu’citısTirdM. Erra f^raıl'in konumu hakkındakı vırvt>n Tevrat'tan Latmmn'M^ Sckır'Jm Fırat'a ve Batı Dmızı'ne'* kadar olan m kmmtmmm ıçmde ver aBv\>rdu. Bu vupvon laik mıllıvetçılenn stratepk r oA(;ııdr kesışıvomiu. '^'enı veHeşım bt>l|ee[en mesıhvarı kurtuluşun t MMmmMHİm hmi'ut dk vıliarındakı onciilenn ortamını vcnı-Amca mmtsaırMİLzm vr hoşfioruve teslim oUn lşv> Partisi lider-Idmm çikn^ıru düşünen Israılİılertn ha m tel ine doku-tArapiara karşı şiddeti ve kitlesel %erleşımı aı^ık<^a kurucum* ve Haham Moshe levmger tCıush Fmunım’ın ■uvm»gftm msMiUmr kendılermı Sıvonisnın gef\ek varisi gibi goru Srromiamm dini remellerini cmarırken digcr vandan Uık dmrmcmu re Imâk
^rzuluvordu. Oahası. kendılennc bıçtıkJerı sınırlar vc polmk mhMSjd |rundeml«nr oldukça buvuk azınlıkları da ıçcnsındr banndırı-
ooce Sck^uklu vc OsmanJı ımparatorlukJarının sıyası yapısını bmnadiTM merkczA Türk topraklan yeniden şekillenerek kendi başına _ drrier oi^rak ort^ysi çıktı. Pers toprakları —kı sonradan Iran adı verıl-fctr kimlikte anılmadan once, Safevı £>evlen ^bı emperval bir yapının ^ da Abbasıler ve Emevıler ^bı imparatorlukların bir parçası olmuştu, vacaniannm sınırlan 20. yiLzyıhn başlarına dek hiçbir zaman açıkça I. Dahası bu vnt^nl^x, soz konusu ropraklann modem tarihi boyun-*e Iran cuTtckIcruun tersine, hiçbir zaman tek bir devlet çatısı altında 1^ Bmoua scHUMmnda, her devlerin kendi içinde ve burun bir Arap anayur-dirıa ept btçunde p^yl;aşıl^n ıkıh bir kimlikle yaşanması durumu doğdu, i, bmğunsızhk ve ulus kumuı sureci öncesinde, bazı Avrupa ülkeleri ta-ep benxen görülmemiş bir yjıyılm^ hamlesi gerçekleştirildi. Sömürgeci kunıhmısıyl^ sonuçlanan bu hamlenm locı gucu Sanayi Devrimi Demnuyrii.
ğğyhce Ortadoğu'da milliyetçilik, sömürgeciliğin pençesinden kurtulmaya şâtkm hızlı pobtık uyanışından kaymaklanan büyük bir hareketin parçası ^litekım Hans Kohn (1891-19''!) ve Carlton Hayes (1882-#4 Şİİ tmiiıyrîçûığı inceleyen tarihçiler, bölgeyle ilgili yorumlarını İtalya'dan 'wa, Hindistan dan Çin'e ve İslam dünyasına uzanan dünya çapında bir dayandmmştu: Bu yaklaşım, 1960 yılında milliyetçiliği oldukça olumlu mâtĞtştrieDdîTCB bir eser kaleme alan Rupert Emerson ile doruğa ulaşır. Emcr-Asya ve Afrika haiklanmn kendi kaderini tayin etmesi vc ulusal adma rem bir politik çaba olarak görür (Rupert Emerson, hrom Em-riyAiâtoü, 1960).
ktriikte^ Ortadogu^dakı mıHıyctçı akımlarla ilgili olay ve verilen du~ İM kmmmtadakı bu genci şema^ art arda gelen üç milliyetçi uyanış dalgası fgakaUedea analitik bir çerçeveye dayanıyordu.samsung telefon fiyatları sundu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder