samsung telefon fiyatları ve ortadogu tarihi bilgi
en güzel yazılarımızı yazan samsung telefon fiyatları diyorki İsrail’in kurulmasının taahhütnamesi ve aynı zamanda Filistin ulusunun edilmesinin haklı gösterilmesi olmuştur. Bir halkı dıasporadan kurtar-Ulus'larken hır başkasını sürgüne göndermenin mantığını oluşturmuştur. Hem anâş hem çaresizlik, hem toprağın tarihi şekilde gen kazanımın! hem kaybını “Fılısnn sorununun" kökleriyle ilgili geleneksel anlatılar bu muammayı araşnnlmasıyla, Filistin ve Filistinliler üzerinde yarattığı etkiyle aydın-mmt çakşır. Bu makalede olayları anlatmak ve berabermde bir eleştiri sunmak^u*tormuJ kullanılmış olup bu bir çekinceyle yerine getirilmiştir. Filistin soru-■ıVvüNomm vMfNYMfM merceğinden değerlendirmenin daima Filistin halklarını '«lam tanhını tepkici veya pasif kurbanlığa indirgeme tehlikesi vardır. Okuyu-4İıaakâltvı tek bir ulusal ıdeolo)inın anlatımı olarak görmek yerine, bırbırıyle aşfiıçyıdekı ıkı ulus ve iki milliyetçiliğin diyalektiğinin hep farkında olmalıdır. k«i ba karşılıklı etkileşimin karmaşıklığını tam anlamıyla açıklayamasa da, Fi> ■umuMimın büyümesinde Sıyonızmın yerini belirlemede standart biçime sadık Ma, bi Ortodoks yaklaşımın kullanılmasının kısıtlamaları konusunda okuyu-«t mâ kavşaklarda yon göstermeyi deneyecektir.
ükâreoMZin başlangıç tarihi bile bir tartışma kaynağıdır. Siyonist davaya sem-r âmdit genellikle modem Sıyonızmın köklerim, Yahudilerın kutsal kıtap> ««gHttrdy yurtlanna dönme özlemiyle bağdaştırmaya heveslidir. Bu noktada Miımlın çok kabaca; dünya Yahudi nufusunun önemli hır bölümünün, daha V »«ÂMik geçmişiyle özdeş görülen ve Akdeniz'in doğu sahillerinde yer alan verieftnesını gerekli görenler olarak tanımlayabiliriz. Bu eski varlık, MS İMi egemenliğine karşı başarısız Bar Kochba isyanından sonra Yahudılc-’-r^imemrle sona erdi. Filistin'de daha sonra hukum suren Pers, Arap, Haçlı,
a YaİMidıltğı, ‘^vaat edilmiş ülkeyi” pratik bir prograı^ hm kavran olarak görüyordu. Kudus, mekansal olmakm^ Fiziki bu- “donuş” ancak bireylerin dmdarlığıyla
anianmıza bir Yahudi devletinin kutsal buçuLo açfk re Ftimm hn^grvrir Yahudıienn varlığını devam emnne kafnmg ^ doğurmaktadır Bınncısu bu yaklaşım, bolgmY^ Tjon’mo sozicnnın doğruluğu kanıtlanmamış dtr ■ean “gerçek* staauune yükseltmektedir. Kutsal Kufir rakayıoaıııc gibi görülebilir mı ve bir dınm Buacı^aı •OBuçlardan daha önemli olabilir mı? tkıaa&fHi ‘ t«nhi mltfiı içinde diğer kişilere karşı bir kışımn teorubekm ^ i yaraakbğ] tarihten İsrail Devlea'nifi kunÜf * hatta buradaki Yahudi varlığından bık ofict Fİp okmajm •Mhâi i hıçbtr hak
A/adbn çok zaman geçmeden, etnik saflık temeline dayalı obr^ devler merkezli mıfltyetçılık akımlannı okşayan ve sanar;! ıaı leferher etmek zonmâa olan Avnıpalı hükümetler» ozgmietctmfvf n gen aİddar. Batı Avnıpalı Yahtıdıler asımıle olmaya çalışıp kend; * mfmalınm zayıflatırken» oolann etrafındaki annsemıtızm dalgalan^ ^ ıronık bir dunımdu. Yahudi fiyatı toplumunun uç tafUnnda ver abşj^ dm» <»|pırlukienne getınlen kmtlamalan görerek» asımıiatyofitnı yarm^ gözden fcçınp Yahudılertn gelecegınm başka diyarlarda olduğu ^
Mordecaı Manuel Noah 1 S25’tc» terbett ve guçliı bir ülkede butun Yı^ btr **hnnııak* kunıimatını» böylece burada kendılenni "^aımk '
takıp çıkahnatıııa'' hazırlayacaklannı savundu. Noah ba goreflermi^^ yazarken» Britanya Yahudılennın önde gelen ismi Sır Motes Mooicâm^ planın arayışı içinde» Filistin’de kuçuk ölçekli Yahudi yerlcfmu ıçn ^ bıdmaya çahştı. Yakudıierın Filistin’de bir Osmanlı yonetıctsauD İHm^ famasıiH öneren kitaplar ve makaleler yazıldı. Yahudi olmayan Geor^bı Wmker Scocr ve Benıamın Dısraeh gibi yazarların yanında Edvrard ^ Shaftesbury kontu) gibi gunun önemli şahsıyetlen ve diplomat LaunıaCm Yahodılefe tur yurt veya güvenli barınak fıknnı destekledi. Bu hkır Ftoıcstan evaa^iızmıne olduğuna kadar Yahudılenn başına geleo duyulmı ptrçrk bir sempatiye de dayamyordu. Sıyon’a gen donufo çobp Sffofiıst bkırier daha çok Avnıpalılann Ban Asya’daki yayıimaa endknrm ediyordu; ura Ingtkerc» Fransa ve Almanya’daki bazı pohukaolar trmıiirlf empon btr Yahudi devleti hayalicn kuruyordu.
Beû Avrupa Siyomzm hareketinin erken dönemine daha ootmli kab*^ hm Moees Hess 1*12-1875) 1862'de yayımlanan Rome and Nmimmabiy Qme^om adlı kitabıyla yapa. Hess daha
luklanna yonriık liflisini ifade me de, ofilann tof^rakla ilgili talrplmnı ozgu sömürgeci hır tas ırla reddetmişti. YahiKİı desVtı urguiığın kale^
•V»* kifvıında Avrupa surlannın bir parçası'’ olacaktı. Yahudaler “Şarkın bu ^ıkkfdân kınlan, çurumu^ köşesine Garbın temizliğim, dûzenlılı^b>^ı ve kc^-^gdcerklennı" getireceklerdi Herzl'ın hümanist talepleriyle sömürgeci zıh-^ tfMBKİakı bu tutarsızlık, sonuçta yerli bir halkın varlığı sorununun, ancak ^*«Mriann dışına taşımakla” çözüleceği anlamına geliyordu.
fıkırlen tamamen yeni olmayabilirdi ama antısemıtızmın kapıya davandı-^^■lısvoııun başansızlığının kabul edildiği bir noktada ortaya atılrmşn. Yeni sos-^hkeral milliyetçi ve hümanist ideallerin cvnmı, onun fikirlerini butun Avrupa vıbuKnlaşmış ve hayal kırıklığına uğramış Yahudilerle son derece bağlan-^^pnrmifO. Buna rağmen butun Yahudıler arasında asla rağbet görmemişti. OMeieftifenler arasında en dikkat çekici kışı, Ahjd Ha'jm olarak bilinen ve kul-gpnroamn denen kavramın savunucusu olan Asher Zvı Gınzberg (I85b-l‘^2“^l Yahudılerı Yahudi kılan şeylen tamamen goz ardı etmekle eleş-gpada Önerdiği devlene Yahudiliğe ozgu hiçbir şey yoktu, dolayısıyla bu bir Ya ı^ğfkmdm çok Yahudıler için bir devlet olacaktı. Herzl'ın ideal devleti, ibranı ggtienee sahip olmayıp sadece kısır bir maddi kurtuluş önerdiği için asımılas-eeıçâça ortaya konmasından ibaretti. Filistin'i birkaç kere bizzat ziyaret eden «gafu buradaki Arap halkın varlığının gayet iyi farkındaydı. Bu yüzden Yahudı-eldefci hâlinde buraya yerleşip devlet kurmasının ancak Araplar üzerinde ege-kurmakla mümkün olduğunu biliyordu. Kuşaklar boyunca suren kültürel ve ■rıı loktullâşmamn ardından, Yahudi ruhunu yemden zenginleştirmenin önünde «hrvol vardı. Yahudi ulusal hareketi kavramını ve Filistin’e yeniden verleşme n imeklemekie birlikte, örKelığın devlet kurmak yerme Yahudi kimliğini eğı-lâğide, edebıvatta ve işkollarında yeniden canlanmakta olduğuna inanıyordu. «i|iıG«zberg de Batı felsefi düşüncesinin bn urunu olarak, dini canlanmayla ««■fporanm kriziyle ilgileniyordu. Herzl'ın tersine Araplarla barışçıl ve manevi '^eençmie raşamayı ongoruyordu. Tanhie uyum ıçmde bir modem ite ve dus «cmu almak verine ona hizmet eden hır yerleşim olacaktı.
HbiI ■ programına karşı dini eleştiriler de vardı. Agudat Israel gibi gruplar **' Vvomzimfi, Yahudılerın kurtuluşunun Mesıhçı yanmı inkâr ettiğini ileri (Mık Yahudiliğin remel direği olan dmm terk edilmesi, asımılavyoncu prrdesıvdı. Diğer liberal ve reformcu dindar kanatlara göre de sıyatı fettoUr vasıtasıyla yapılan ırk ayrımctlığınm verme uUıs~devlet yoluvla ^»vnagn%ı koymaktan ibaretti. Yahudi dmmde yapılacak reformlar soiid~ bir astmıUsvon için gerekli olan özgürleşmeyi ve mockmıtevı tçsrileş olmayan halklardan adamakıllı teent olmaktan daha
bir şevdi. Ovtrlık kardeşlik, adalet, hakikat ve yervuzu banşı gibi Yahudiliğin ruhani uygulamasının temelini oluşturuyordu. Bu dcğfrie^^S vaşavan mevcut bir halkın elmden toprağını çalma çabasında fedaedgj^^ sıdızmtn tasavs'ut geleneği de farklı hır önen getınvordu. Buna göre runu" manevi bir yapıya sahipti ve pasıfızm, hümanizm ve ruhani açK^^ farkında olma gibi geleneksel Yahudi değerlerinin canlandırılması, ' yapısına verilen zarann onaniması için herhangi bir sıyası varlıkund^^^ olurdu. Ayrıca Yahudılerın Filistin'e yerleşme meselesi boylece Araplarla^ işbirliğine açık ilişkiler bağlamında ş^ürutulurdu. Yahudi olmayan yan dusporanın eziyetli ilişkileri de toparlanma yoluna girebilirdi. ^ Kültürel ve ruhani Sıyonızmın yam sıra Herzl'a karşı dini muhaiOBj Avrupa'nın felsefi geleneklerim yansıtıyordu. Bir Yahudi sorununun sunda herhangi bir ihtilaf yoktu; tartışma Yahudıler arasındaki bagiaıı;;^ telığını belirleme ve Yahudılerin kendi kaderlerini belirleme yetenep hukumranlann kontrolünün önemi etrafında donuyordu.
Bununla birlikte butun dini şahsiyetler Sıyonızme karşı değildi. ham Yıtzhak Kook (1865-1935) laik siyasi Siyonizm ile ortodoks Y'alujc-daştırmada temel şahsiyet olarak öne çıktı. Bu haham, siyası SıyonızmaıY hır aracı ve Mesıhçı kurtuluşun hır parçası olduğunu savunuyordu. Bulu, hedefi laiklik olsa da, her şeye rağmen farkında olmadan buyuk ılaiy pk, parçası olmuştu. Kook siyasi Siyonıstlerın büyük bir enerimin na inanıyordu. Onların pratik faaliyetleri sonuçta Mesih'in Siyon’u ger volu hazırlamasında ruhani bir amaca hizmet ediyordu. Filistin'de Yalndı^ kurulması veya toprakların Yahudi olmayanlardan gen alınması kehanrir getirilmesi olarak teşvik edilmeli ve kolaylaştırılmalıydı. Yerli Araphaiiu** lecekle ligılı programmda fazla önemli bir yer tutmuyordu.
Herzl'a son büyük tepki bu sorunu ve çözümünü materyalist ağdan afi sosyalist ve Marksist aydınlardan geldi. Rus Marksıstlen, özellikle Yılıtiif Demeğinin {Bund) mensupları, geleneksel Yahudi kültürünü reddederekpifc yanın iktidara gelmesi şeklindeki evrensel kurtuluş kavramını benunse»t$r ra göle Herzrm siyasi Sıyonızmi gerici bir milliyetçi çaba olarak YakdİB* hüyıdt bir reent içine itecek ve ilerlemenin tarihi güçlerinin dışında bınbcır" lococİıov {1881-1917) klasik Marksızmle Siyonizmı, The National ik0 Cİm$ StrmggU (1905) ve Our Platform (1906) adlı
^ şgğ kanattaki Ytshtat^ liderleri, hareketin kadennın enternasyonal komünizmin .f j00^ ^ıtpumdakı fptçlerıyle ilişkide yattığına inananlar ile kendi hol^lerın« ozjeu rffsk tor tur sosyalizmi arzulayanlar şeklinde bölünmüştü, ilk ftrup Poalet ^ (İtyoa'un işçileri) adlı sıyası hır partide bir araya f^eldı. Bunlar kendilerini f^0am'dekt Yahudi halkı için sıyası özerklik arayan Alarksısr bir ışv'i sındı ornuru : jkffk ffotvyordu. Marksist olmayan işçi Styonıstlen Hapoel Hatzdtr adlı altema-gkrfmm kurdu. Bu parti ibranı Iş^ucu f^ıbı yerleşımcılı^ın pratik yanları uzr-0dt dmrarordu (hu kavrama ffore Yahudtler başkalarının ış^ucunu kullanmayıp emekicnnın meyvelerim toplamalı, dolayısıyla kol cmegi ve kendi kendine rasıtasırla kendi geleceğim kurmalıydı).
ifratından İngiliz hükümetince davalarına karşı koklu bir ihanet ola-/9ii( Beyaz Kitabı, farkında olmadan Siyonısrlerı yem bir harekete Darıd Ben Ounon gibi Ytshup liderleri, Britanya'nın kendilerine devlet konusunda gereken koruyucu şemsiyeyi sağlayacağı inancını terk em. Dık-mm sm Amerika Birleşik Devletlerı'ne çeviren bu grup. Amerikan Olaganus-ş'rntmm konseyini ve benzen Amerikan Sıyomstlennı, bu rolü üstlenmesi u;ın mmkâa hükümetine baskı uygulaması konusunda reşvık em. kdeâım Amerikan desteği gelecekti; ancak Amerikan sıyası cJıtJcrının Siyonist İMMr di iteklemeydi fai'dalı görmeyle iten asıl neden Avrupa’da uygulanan Holo-\khuddenn benzen görülmedik bir boyutta baskıya uğrayıp sürülmesi PİH^ âÇHİMn acımasız hiçimde yok edilmesi sonucu, Avrupa’daki ^leneksel top^umlanmn adeta koku kazındı. Savaşın sonunda yerinden edilmiş Er iâhudı, geçici mülteci kamplarında yaşıyordu. Bunların buyuk bir kısmı fğ^jideartık yaşadıkları ülkeye gen dönmek istemiyordu. Avrupa’daki on-mvtâemmzm karşısında, asimilasyonun gerçekleşmesi imkansız bir ruyâ hühkoat reva Shaah kesin biçimde göstermişti. FıJıstın hakkında fazla
tfan sürgünler buraya goç etmek için hevesli olmadığı hakle, Siyonist ğtmr hır halk için halksız hır ülke"* sozunu yavmakJa meşguldü. Po-gmlm toplar toplamaz savaş zamanından kalma kaçaklılık ve direnip ^ak, bunları bulabildikleri her gemiyle Fılıstın"e yollmdıUr Savaş mkede uyası istikran koruma konusundaki umıdı buyuk ölçüde za-t gfkçmtn taşıyan gemileri denizde
zayıf Arap ckononmn& ı Araplana oncnien detkaı nana m ymıde 3rnn olofnrap toprakkna ■ nal iri Fdıamıiı Arapbm rmtât 55 oraHodb toprak nenyordu. Bana karpkk
yvzde 45'm abrakn iateint* kcr Inr roptonı nçrr parça topra^ uJapciaczkiMiın^
■ bıraktı. Sonuçta ortaya “paspasın altındaki anahtarı" diğer taraftan önce
için girişilen hummalı hır mücadele çıktı. İşte boylece belki en tamvnah egemenliği için verilen savaşa girmiş oluyoruz, şg donemdeki olaylara yönelik ortodoks Siyonist yorum, Araplarm bölünme ^ bile reddetmesi üzerinde yoğunlaşır. Onlara göre bu Arap “inatçılığı",
^iı yönetimi sona erdiği anda Arap ordulannın Filistin'i ek geçınnc kararıyla ^çıkmış ve ezici üstünlüğe sahip kuvvetleriyle çiçeği burnundaki Yahudi dev-^«klırmışlardı. Yeni devlet bu şiddetli saldırıyı püskürtmek için kahramanca başarıyla savaşmıştı. Buna karşılık Filistinli Araplar ya liderlerinin onla-uzak tutmaya yönelik uyanları ya da korkaklıklan yüzünden ^ıterk etmiş ve daha geniş Arap topraklarında mülteci durumuna düşmüştü.
^ olursa olsun ayrılmaları, toprağa sıkı biçimde bağlı olmadıklarını gostcrı-gidııOysa Yahudılerın Arap Goliath’ına karşı cesur ve Davudvan duruşu, hem ^ ip bir manevi otoriteye sahip olduklannı hem de toprak konusundaki hak üilannın meşruiyetini kanıtlıyordu.
\rıp tarihçilerse bunun buyuk ölçüde hayal mahsulu bir yorum olduğunu ilen ^tiukr Bunlar ilk günahını gizlemek isteyenlerin görkemli bir ulus efsanesi ya-unsda çıkar gören partizan asken ve sıyası şahsiyetlerin uydurmasıydı. Onlara Sıyonıstler, Ingılizlerın Ytshuv'u desteklemesi ve eşzamanlı olarak Filistinlileri «lıhtan arındırılmasının sonucunda ustun asken eğitim ve teçhizatlarını kulla ■ğ Arapların yaşadığı bölgelere nedensiz saldu-ılar başlatmıştı. Bu bölgeler ya >oiuıuBf planıyla Yahudilere bırakılan yerlerdi ya da yeni Yahudi devletinin toprak !«uniu|tunu pekiştirmek amacıyla ihtiyaç duyulan sınırdaş bölgelerdi. Manda yo-«Bumnson aylarında İngiliz himayesinden yararlanan eylemler arasında, sınırlar jak bfşıncı kolun ortaya çıkmasını önlemek amacıyla, Filistinli Arap nufusun ıdğtr başvurularak kasıtlı biçimde yerinden edilmesi de vardı. Arap orduları nı-ım Mİdırdığı zamansa teçhizatları eksik, eğitimleri yetersizdi ve aralarında koor-İMivonvoktu. Ffer bin kendi sıyası gündemine göre hareket eden ordular üstelik hta! paylaşmak için Sıyonıstlerle gizli bir anlaşmaya varan Mavera-ı Urdun dk Abdullah’ın ıhanetmc uğramıştı. Siyonist tarihçilerse Arapların yorumu-»ddtaları destekleyecek resmi belgelerden yoksun olduğunu ve buyuk ölçüde, î*"d«ı ayrılmalarını mazur göstermeyi amaçlayan “kurbanların” umklığına ilen sürmektedir.
i'^lerde, iaraıi'de yem açılan arşiv belgelerine dayalı uçuncu bir yaklaşım '<^1 vdımaya başladı. İsrailli revizyonist tarihçiler adı verilen bu gruptaki ya-. oftodoks Siyonist tarih yazımındaki birçok iddianın düzmece olduğunu ^ nm leküde Filistin savlarının bir kısmının da tutarsız olduğunu ilen surdu-^’di kuruluş tarihinin eleştirel biçimde yeniden incelenmesinde, bölgenin- samsung telefon fiyatları sundu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder